RENAULT

Renault – francuski producent samochodów założony w 1899 roku, będący zarazem jedną z najstarszych firm samochodowych. Koncern zatrudnia 130 tys. pracowników na całym świecie, z czego 63 tys. we Francji[1], jednak jedynie około 20% produkcji realizuje we Francji[2]. Odsetek ten jest nieco wyższy w przypadku silników (29%).

 

Marki koncernu Renault S.A.

  • Renault – francuski koncern produkujący od 1899 r. samochody.
  • Dacia – rumuńska marka produkująca od 1966 r. samochody osobowe.
  • Alpine – francuska marka produkująca od 1955 r. do 1995 r. samochody sportowe.
  • Renault Samsung Motors – południowokoreańska marka produkująca od 1994 r. samochody osobowe.
  • Łada – rosyjska marka produkująca od 1970 r. samochody osobowe.
  • Moskwicz – rosyjska marka produkująca od 1939 r. do 2002 r. samochody osobowe.

Koncern Renault posiada również 51% udziałów Nissan , 6,8% Volvo AB i 1.55% Daimler

Historia firmy[edytuj | edytuj kod]

Firma Renault została oficjalnie założona 25 lutego 1899 r. jako Société Renault Frères (Spółka Bracia Renault) przez Louisa, Marcela oraz Fernanda Renault. Jednak już wcześniej, bowiem 1 października 1898 roku powstał pierwszy samochód autorstwa Louisa Renault. Pierwszy warsztat firmy mieścił się w szopie na narzędzia na terenie rodzinnej posiadłości w Billancourt (niedaleko Paryża). Po roku firma zatrudniała 110 pracowników i produkowała 76 aut, a po dwóch latach powstało pierwsze logo firmy.

Początkowo firma montowała w swoich pojazdach silniki innych producentów, dopiero w 1902 r. powstaje pierwszy silnik konstrukcji Louisa Renault, o pojemności 3750 cm³ i mocy około 25 koni mechanicznych.

Bracia Renault uznali, że najlepszą reklamą ich marki jest sport, dlatego bardzo często startowali w wyścigach za sterami swoich samochodów. Podczas wyścigu w 1903 na trasie Paryż – Madryt zginął Marcel Renault.

W 1906 r. z firmy ze względów zdrowotnych odszedł Fernand Renault, a gdy w 1909 r. zmarł, nazwa firmy została zmieniona na Les Automobiles Renault (Samochody Renault).

Okres I wojny światowej przyniósł rozgłos firmie Renault. Pod naporem niemieckim armia francuska cofała się w głąb Francji. Ofensywa niemiecka z kierunku Belgii przesunęła się na południe w kierunku Paryża. 6 września 1914 rozpoczęła się wielka bitwa nad rzeką Marną, w której Francuzi ponosili wielkie straty, ginęły dziesiątki tysięcy żołnierzy francuskich dziennie. Wówczas zapadła decyzja zarekwirowania ok. 500 sztuk paryskich taksówek Renault, którymi przewieziono dodatkowe posiłki francuskie. Dzięki temu napór Niemców został zatrzymany, a taksówki będące symbolem zwycięstwa, nazwano je taxi de la Marne. Było to pierwsze w historii wykorzystanie samochodów na taką skalę do przemieszczenia sił zbrojnych.

Na potrzeby frontowe Renault produkował silniki lotnicze, samoloty, samochody transportowe, czołgi (w tym takie modele jak M1917FT i FT-17) oraz amunicję

Częsci do Renaulta - najtaniej  - zapraszamy do Moto-Expert ul. Chęcińska 14a Kielce (pod MediaExpert)